Mine elleve bud for oppdragelsen av min datter


Bilde lånt av http://lunabellehadley.deviantart.com/art/Father-and-Daughter-s-hands-166135332

Jeg mener at selvtillit og selvfølelse er to av de viktigste grunnstenene i personligheten til et menneske. Dette er mine elleve bud på hvordan jeg mener at jeg gir det til min datter.

1. Fortell henne at hun er vakker. Si det om og om igjen. Omverdenen vil gjøre sitt for å overbevise henne om det motsatte.

2. Stol på henne og gi henne gradvis mer frihet. Barn lever som oftest opp til de forventningene foreldrene har.

3. Lek med henne. Kast henne opp i luften – og ta imot. Hun vil elske spenningen i svevet og tryggheten i at du alltid tar imot henne.

4. Elsk mammaen hennes. Overøs henne med kjærlighet, respekt og vis at du er glad i henne. Når datteren din vokser opp, er sjansene store for at hun velger seg en partner som behandler henne på samme måte.

5. Dans med henne. Gjør det allerede fra hun er en liten baby, og fortsett. Ingen grunn til å vente til den dagen hun gifter seg.

6. Sett grenser og lær henne at nei er et like gyldig svar som ja. Forklar henne hvorfor du svarer som du gjør.

7. Vis henne at hun er intelligent. Bevis det om og om igjen. Det holder ikke å bare være vakker.😉

8. Hjelp henne med å sette seg oppnåelige mål. Vis henne at hun kan klare det. Først med din hjelp, senere på egenhånd. Oppfordre uten å pushe.

9. Respekter henne som du respekterer andre voksne. Ikke ekskluder henne fra samtaler. Er temaet for voksent vil hun selv finne på noe annet.

10. Aldri glem bursdagen hennes. Vær til stede og gjør dagen uforglemmelig. Om ti år husker hun ikke hva hun fikk i gave, men hun vil huske stemningen du skapte.

11. Fortell henne at hun alltid kan komme hjem. Uansett!

Inspirert fra http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Barnet-i-familien/35-tips-til-jentepappaer/

Legg igjen en kommentar

