Vet du hva Tarmdysbiose er? Ikke jeg heller inntil jeg fant ut at jeg har det


Visste du at en litt heftig antibiotikakur eller en matforgiftning på reise i utlandet kan føre til at tarmen kommer i ubalanse -gjerne for resten av livet om du ikke gjør noe med det? Her forklarer jeg hvorfor dette er uhyre viktig å rette opp i.

Menneskekroppen består av 100.000 milliarder bakterier og «bare» 10.000 milliarder celler. Bakteriene alene veier 1 – 2,5 Kg hos et voksent menneske.

OBS: Om du blir støtt av å lese om bæsj, så anbefaler jeg deg å stoppe nå, for her blir det nesten like mye snakk om bæsj som det er i Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

Jeg elsker ikke å snakke om bæsj, men jeg kommer dessverre ikke utenom det her. Dessuten er bæsje noe vi alle gjør og som bare er tabubelagt av helt andre årsaker enn helse.

Visste du at?

  • Tarmen er den største flaten vi eksponerer mot omverdenen. Om man bretter ut tarmene, dekker det 300-500 kvm mark. Huden er til sammenlikning kun 2 kvm.
  • Derfor sitter omtrent 70% av immunforsvaret vårt i tarmen. Ca 20% sitter i lungene, og 10% er resten av kroppen.
  • Om tarmen din er syk, er det svært sannsynlig at immunforsvaret ditt er overarbeidet, og du blir mer mottakelig for andre, kanskje tilsynelatende ikke relaterte plager som feks eksemer og konsentrasjonsvansker.

Resultatene

Det er en omstendig og dyr prosess dette her, men jeg ser resultater allerede. Jeg har blitt helt kvitt noen av symptomene jeg har hatt i årevis, og andre symptomer er avtakende. Og nei, dette har ikke noe med hjernesvulsten å gjøre.🙂

Hvorfor dro jeg til Funksjonellmedisinsk senter?

Huff, hva var det jeg spiste i går?

Hvordan jeg oppdaget det? Vel, litt ved en tilfeldighet, fordi det vanligste symptomet ved tarmdysbiose er ingenting. Grunnen til det er at det ikke finnes smertereseptorer i tarmen. Når man har vondt i magen skyldes det luft som dytter på andre ting. Man kan derfor gå i årevis med problemer i tarmen uten å egentlig merke det noe særlig. Eller man har symptomer som man tillegger andre årsaker. Hva spiste jeg? Barna har sikkert tatt med seg en svak form for NoroVirus hjem, etc etc..

For mitt vedkommende har jeg hatt plager i form av en del gass, og vi spøkte det vekk med at pappa fiser mer enn mamma. I tillegg var det vekslende frekvens og fasthet i avføringen. Men det var ikke spesielt plagsomt. Også hadde jeg mye utslett i form av seborreisk eksem, flass og fikk lett fotsopp. Det var litt mer plagsomt, men det verste var en helvetes kløe i rumpa. Den var så ille at jeg sov dårlig pga den. Fastlegen min dengang sa at «Her har du en salve til rumpa og en shampoo til hodebunnen. Dette er kronisk, det må du bare leve med.»  Salven hjalp den… en stund. Så var ting like ille igjen. Jeg mistenkte at dette hadde noe med kosten min å gjøre, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle ta tak i det. En ting er helt klart: Det er ikke naturlig å være intolerant mot mat! Det er jo det vi lever av!

Tarmen har ingen smertereseptorer, derfor er det vanlig å være syk lenge før man oppdager det.

Tidlig i år ble jeg tipset om Funksjonellmedisinsk senter på Vika i Oslo (Takk, Mads!). Jeg dro dit i Mai 2013, rett etter hjerneoperasjonen min hvor jeg fjernet en svulst fra 4. ventrikkelen, og satte igang et behandlingsforløp på siden og forsåvidt ikke relatert til det jeg ble anbefalt av Radiumhospitalet. Jeg håpet på å sikre en raskere restitusjon av hjerneoperasjonen og kanskje også kvitte meg med de nevnte symptomene.

Diagnosen

Vel, etter noen heftige prøver fant vi ut at jeg har tarmdysbiose. I mitt tilfelle, betyr det at tarmen min er syk pga sopp, parasitter og overvekst av dårlige tarmbakterier, i tillegg til at det er for få gode tarmbakterier. I tarmen skal det verken være sopp eller parasitter. I mitt tilfelle, dukket disse sannsynligvis opp i min tarm da jeg ble DRITsyk på en reise i Indonesia i 2006. Heldigvis, fikser jeg den nå sammen med dyktige leger.

Et sunnhetstegn er at man bæsjer med samme frekvens og fasthet over tid

Behandlingsforløpet

Avklaring -> Analyse -> Identifikasjon av problemområder -> Tiltak -> Oppfølging

Funksjonellmedisinsk senter legger opp til et veldefinert løp som hvor tiltakene man iverksetter i form av medisiner og kost basert på analyser av kroppen. Jeg liker denne systematisk tilnærmingen svært godt, for den er basert på hva som faktisk eksisterer i kroppen min. Dette står i sterk kontrast til å lese noen diett- eller ernæringsbøker og se noen TED talks og YouTube-videoer.

Vi er alle forskjellige, og jeg tror ikke at det er slik at alle bør være vegetarianere eller at alle bør kjøre på lavkarbo.

Videre, legger de opp til et forløp som legger mye av ansvaret for å bli frisk hos pasienten selv. Dette liker jeg svært godt, da det stemmer godt overens med min oppfatning av verden: Jeg kontrollerer mitt eget liv.

For detaljer om behandlingsforløpet, se funksjonellmedisinsk senters sider: http://www.funksjonellmedisin.no/behandlingsforlopet

Dietten

Jeg er nå satt på en «Anti-inflamatorisk diett» som har følgende hovedtrekk:

  1. Glutenfritt: Gluten er en av de verste stoffene som finnes i mat som irriterer tarmen. Gluten er direkte forbundet med lekk tarm. Faktis, så burde ingen spise gluten da det er en ganske stor belastning for fordøyelsessystemet. Det er bare et tidsspørsmål før man utvikler glutenintoleranse. Noen kan leve hele livet med glutenholdig kost mens andre blir syke. Du kan fint være syk uten å vite det.
  2. Melkefritt: Samme argumentene som gluten, selv om melk ikke er like irriterende.
  3. Sukkerfritt: Sopp er veldig, veldig glad i sukker. Folk med soppinfeksjoner bør ikke nære soppen, og dermed er et lav-glycemisk kosthold nødvendig.
  4. Innslag av kjøtt og fisk: Skal være så ren som mulig (økologisk) og fri for elementer som irriterer tarmen (sprøytemidler, E-er, etc)
  5. Tilskudd i form av vitaminer og mineraler: Tarmfunksjonen min er ikke optimal og jeg tar ikke opp nok næring fra maten. For å øke næringsopptaket legges det til tilskudd i en periode.

En seriøs kostnad

Forløpet beskrevet ovenfor har en seriøs kostnad ved seg. Merk: Ikke alle disse pengene går til Funksjonellmedisinsk senter. De fungerer mer som rådgivere

Her følger en oversikt over hva jeg har hatt av utlegg så langt:

  • Førstegangssamtale (1/2 time): 890,-
  • Utredningskonsultasjon (1 1/2 time): 1.990,-
  • Analyse av hårprøve, urinprøve, avføringsprøve, blodprøve: Ca 10.000,-
  • Behandlingstart (1 1/2 time): 1.990,-
  • Antibiotika, soppdrepende middel, Probiotika og prebiotika: Ca 7.000,-
  • 3 x tarmskylling: 3.000,-
  • Oppfølgingstime (1 time): 1.390,-
  • 2 dagers kurs (6 timer): 890,- x 2 = 1.780,-

Sum så langt: Ca 28.000,-. Så dette er ikke noe billig affære, men jeg blir faktisk MYE bedre og da er disse pengene vel brukt!

Min anbefaling

Jeg har vært plaget av problemer med huden og rumpa i flere år. Dette har vært til tider veldig plagsomt, andre ganger ikke så ille. Dog, har jeg nå funnet en behandligsform som fungerer og som ser ut til at det kommer til å fikse dette på permanent basis. Det er noe annet enn hva jeg kan si om fastlegen og det statlige helsevesenet.

Desto lenger du venter med å fikse noe, desto vanskeligere er det å fikse.

Er du plaget med fordøyelsen, avføringen eller har du mye eksem, astma, leddgikt eller symptomer for andre auto-immune lidelser, så vil jeg anbefale deg å kjøre finne ut av det. Dess lenger du venter, dess verre blir det. Tro meg, jeg ventet i 7 år. DET anbefaler jeg å IKKE gjøre. Siden tarmen er så utrolig viktig for den generelle helsen, vil jeg anbefale å ta en tur til Funksjonellmedisinsk senter.

Siden 70

6 thoughts on “Vet du hva Tarmdysbiose er? Ikke jeg heller inntil jeg fant ut at jeg har det

  1. Men syns det er litt rart at alle får samme behandling. Foreløpet mitt var allergi mot melk og mel pluss sopp som gjorde at jeg ikke kunne spise sukker. Deretter en real dose vitaminer.

    Har snakket med et par andre som har gått dit også, samme oppskrift.

    • Jeg og min stebror reagerte også på dette da vi satte igang i fjor sommer. Jeg er ikke så opptatt av diagnose, men mer opptatt av resultatene, for både min stebror og jeg har blitt utrolig mye bedre. Hvordan har det gått med de du kjenner?

Legg igjen en kommentar

