Damenes tale til gjenforeningsfest HUS avgangsklasse 1992


20131019_192812

Hei alle sammen!

For de av dere som ikke kjenner meg igjen, så er jeg Gussi. Vel, jeg presenterer meg strengt tatt ikke som det lenger. Jeg heter jo tross alt Gustavo, men for gamle kjente er det greit med Gussi.

Jeg står her i dag, fordi jeg ønsker å ytre min takknemlighet til damene, for hvor fantastiske dere er og hvor mye bedre livet er med dere enn uten.

Men først vil jeg fortelle dere noe. Som noen av dere vet, så har jeg nylig vært gjennom en traumatisk periode. I februar i år, oppdaget jeg at jeg hadde hjernekreft. I løpet av de siste 6 månedene har jeg blitt operert, medisinert og bestrålt.

Jeg har det fint nå, og for to uker siden begynte jeg å jobbe igjen. På vei til jobb, la jeg ut et halvdårlig bilde på facebook hvor jeg hadde tommelen opp i været og så ganske sliten ut. Det fikk jeg 185 likes på. I kontrast til da sønnen min ble født. Den posten fikk 55 likes.

Kanskje handler det om at dere er mer begeistret over min tragedie enn min sønns fødsel? Jeg synes at dette Facebook-greiene er litt vanskelig, altså…

Siden operasjoen har jeg fått oppleve hvordan det er å være dame. Jeg har fått alle følelser liksom litt mer i overflaten. Før hadde jeg liksom bare en følelse: Vondt når jeg slo meg. Men nå har jeg et helt repertoar av følelser å spille på. Jeg blir lettere opprømt, jeg gråter uten grunn og jeg bryr meg om hva jeg har på meg.

Skulle nesten tro at jeg hadde gått gjennom en kjønnskifteoperasjon, ikke hjerneoperasjon.

Ja, også har jeg blitt flinkere til å ta vare på kroppen min. Dere DAMER behandler jo kroppen deres som et tempel. Dere pleier, skrubber og smører og dere tar veldig godt vare på den. Så tenker jeg at det handler om det samme når dere onanerer. At det liksom handler om dere. Dere er i sentrum. Det handler om kroppen deres og selve opplevelsen. Jeg ser for meg at dere legger roseblader utover sengen, spiller søt musikk, og kanskje spriter opp med et bad og et glass vin.

Til forskjell fra oss menn. Vi må liksom gjemme oss for å ta en runk. Det er mørkt. Det lukter mugg og det drypper litt fra veggene. Kanskje mer etter enn før seansen. Det er mye skam involvert. Vi sitter der som et slags troll.

Men det er altså takket være DAMENE i livet mitt som har gjort dette året levelig for meg. Spesielt min kone, men dette er ikke en takketale til min kone… for det har jo vært noen koner før henne opp i gjennom… og ikke alle de har vært mine. Dette er en takk til ALLE damer!

Ålreit, så over til selve innholdet: For de av dere som ikke visste det, så er jeg sivilingeniør. Alle ingeniører er jo analytiske, systematiske, pedantiske og tørre. Kjedelige, rett og slett. Det skal jeg forsøke å motbevise ved å kjøre denne presentasj…, eh, TALEN, etter den kjente avhandlingsmetoden “Den Amerikanske Modellen”. Det er en modell som sikrer deres tilfredsstillelse og min suksess.

Dere vil først høre om hva jeg skal fortelle dere, deretter kommer jeg til å fortelle dere det, og til slutt vil dere få presentert hva dere har fått fortalt. Henger dere med? Bra! Vi venter med spørsmålene til slutt. Jeg liker ikke sånn toveis-dialog-greie. Det er bare forstyrrende.

Altså: Først skal jeg snakke om det Dere bringer inn i livet vårt. Videre, vil jeg fortsette med å takke for at Dere forblir hos oss, og til slutt, vil jeg takke for at Dere gjør verden til et penere sted.

Punkt 1: Det dere bringer inn i livet vårt

Takk for at dere bringer lek inn i livet vårt. Det gjør livet lystigere.

Dattra mi elsker å leke sykepleier/lege/kirurg/slakter. Jeg ligger på sofaen mens hun pleier meg, medisinerer meg, stikker og skjærer i meg. Leken begynner å litt i overkant naturtro, så jeg håper hun ikke utvider reportoaret sitt med gravferdskonsulent.

Min kone liker også å leke. Gjerne sykepleier hun også. Litt annen lek men samme kostyme. Det er også veldig gøy, men altså veldig VELDIG forskjellig fra leken med dattra mi.

Takk for at dere bringer uforutsigbarhet inn i livene våre. For eksempel, så kan dattra mi kan ha det kjempegøy i ett øyeblikk, men det skal bare EN liten ting fra meg som har litt feil tonefall, så klikker hun i vinkel. Det er aldri et kjedelig øyeblikk. Jeg kaller henne bare “skiftende skydekke”.

Jeg har forsåvidt også gitt indianernavn til kona mi, som er “løpende utgifter”, men det er en annen historie.

Også er det sexen, da. Det er vel strengt tatt ikke dere som BRINGER sex inn i livene våre som jeg var inne på istad, men den blir betraktelig bedre med deres deltakelse. Og hakket mindre ensomt.

Også er det variert kost. Det var først at jeg fikk dame at jeg ble fortalt ut at Pizza Grandiosa ikke inneholdt alle næringsstoffene vi trenger. Jeg var litt sånn: “Den har jo paprika. Den har jo brød, kjøtt, grønnsaker. Alt man trenger, ikke sant?”

Punkt 2: Dere blir hos oss

Dere blir hos oss til tross for at dere får tyn. For dere får jo mye tyn. Vi gutter bruker jo uttrykk som “åh, ja, det er DEN uken, ja… PMS”. Den irritasjonen jeg tror dere kjenner på der har jeg fått opplevd i det siste.

Her om dagen hadde kona mi trykket på midten av tannpasta tuben. IGJEN. Jeg farer opp i en sky av ilskhet over hvor jæææævla unødvendig det er å overlate den jobben med å få med det som ligger bakerst i rumpa på den føkkings tuben til meg! ARGH! Og da møter min kone meg med “åja… det er den uken, ja.. du har jo strålebehandling…”

Den irritasjonen jeg kjente på der… ARGH… og allikevel så blir dere. Det er beundringsverdig. TAKK!

Og dere blir til tross for barnslighetene våre. Selv om vi spiller dataspill til langt på natt midt i uken i en alder av 40. Ja, for i beste fall så blir jo 37 runda opp til 40. Selv om vi må være oppe hele natten for å se en eller annen kamp i en sport som dere ikke visste fantes, av et lag i 3. divisjon av på andre siden av kloden. Og dere blir selv om vi bare MÅ ta kjøre forbi han foran oss på motorveien. Fordi det var jo HAM som begynte! Han gjorde jo det!

Dere blir til tross for alt dette tullballet, og det takker jeg dere for.

Punkt 3: At dere gjør verden til et penere sted

Ja, jeg mener, bare se på dere her i dag. Dere er jo så vakre at dere er til å spise opp! Vi er ikke ferdige riktig enda, men jeg vil at alle herrene skal reise seg opp også skåler vi for disse nydlige kvinnene nå. SKÅL!

Puh… ja, gifteringen sitter løst nå, gitt! Men det er jo mest pga vekttapet i forbindelse med operasjonen, da.

Også er dere opptatt av å holde ting pene. Og ikke minst rene. For meg så har rent vært bare fravær av knasing når jeg går over parketten. Men min kone har har vist meg at selv om man ikke ser det, så kan det være støv der. Det er bare å gjøre SÅNN.

Ja, dere gjør verden til et vakrere sted. Jeg forstod for eksempel ikke viktigheten av pynteputer. Vel, strengt tatt så har vi kanskje de homofile å takke for den.

Min kone tenner stearinlys hver kveld. Uten henne, hadde brannfaren i hjemmet vårt vært betraktelig redusert, men det er PENT og veldig spennende!

Vel, men det er en ting jeg fortsatt lurer litt på. Det er dette med ridestøvlene utenpå buksene. Er det pent eller er det praktisk? Kan det hende at det handler om at det dukker opp en prins som er bedre enn prinsen dere allerede har.. MED en hest og dere må bare ut og ri?

Avslutning

Såh, nå er vi kommet til veis ende, og i følge “Den Amerikanske Modellen”, skal jeg nå oppsummere.

Jeg takker dere DAMER for:

  1. det dere bringer inn i livet vårt med lek, uforutsigbarhet, sex og variert kost;

  2. at dere blir hos oss til tross for tyn og barnsligheter; og

  3. at dere gjør verden til et penere sted ved å gjøre dere selv og hjemmene våre rene og pene.

Jeg lovte å ta spørsmålene til slutt, så om noen har noen spørsmål, kan dere henvende dere til personen til deres høyre eller venstre side, avhengig av hva dere stemte ved siste stortingsvalg.

Alternativt, kan dere vente til herrenes tale.

Skål for Damene!

Takk for meg.

Legg igjen en kommentar

