Valg 2013: Den sanne vinneren


Først og fremst vil jeg gratulere de fire partiene som i disse dager danner regjering. Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti gikk av med seieren, og fikk til sammen 96 av de 169 mandatene som er på Stortinget.

Men hva er dette med mandater, egentlig? Såvidt jeg har forstått er det de som faktisk sitter på Stortinget og stemmer over lovforslag som den sittende regjeringen fremmer. Det skal bli veldig spennende å se hva slags lovforslag disse fire klarer å fremme, da de har ganske forskjellige syn på verden.

mandatfordeling

Men hvem er det som egentlig kom best ut av valget?

Det har vært mye oppstyr i media de siste dagene, spesielt fordi FrP nå er i regjering. Men når jeg ser på tallene fra valgresultatet, så har jo FrP mistet mange mandater. Hele 12 stykker.  Det utgjør jo en reduksjon på 29% av mandatene. Så FrP er jo ikke vinneren. Men før jeg avslører Den Virkelige Vinneren, la oss se på endringen av mandater for de andre partiene.

  • Høyre: Fra 30 til 48, altså en økning på 60%
  • FrP: Fra 41 til 29 mandater, altså en reduksjon på 29%
  • KrF: Fra 10 til 10, altså ingen endring
  • Venstre: Fra 2 til 9, altså en økning på 350%

Altså: Venstre som er den store vinneren med hele 350% økning, og FrP er den store taperen med nesten 30% reduksjon i gjennomslagskraft (altså antall mandater) i Stortinget.

På sosialistisk side har vi følgende:

  • Arbeiderpartiet: Fra 64 til 55, altså en reduksjon på  14%
  • SP: Fra 11 til 10, altså en reduksjon på 9%
  • SV: Fra 11 til 7, altså en reduksjon på 36%

Og sist men ikke minst: Miljøpartiet De Grønnefikk inn sin første representant i Stortingen. Rent matematisk betyr det en uendelig stor endring, og de er dermed Den Sanne Vinneren av valget 2013 i Norge. Gratulerer!

Så her har dere en plassoversikt over partiene, sortert etter den relative endringen de har fått i mandatene:

  1. MDG (∞%)
  2. Venstre (350%)
  3. Høyre (60%)
  4. KrF (0%)
  5. SP (-9%)
  6. AP (-14%)
  7. FrP (-29%)
  8. SV (-36%)

Ok, ok, så har ikke mandatene ALT å si. Den sittende regjeringen utpeker jo ministre til seg selv, og da er det jo klart at det har noe å si med hvem som sitter i regjering. Jeg synes dog denne oversikten var litt artig, for den gir et litt annet bilde enn det jeg hadde før jeg begynte å regne på det.😉

Bare for å få dette ut av veien: Jeg har ikke stemmerett fordi jeg er Spansk statsborger, men om jeg hadde hatt det så hadde jeg stemt Miljøpartiet De Grønne.😉

2 thoughts on “Valg 2013: Den sanne vinneren

  1. Er veldig kunstig å bruke prosentvis endring i mandater som mål på vekst/nedgang. Da en endring på fra 1 til 3 vektlegges mer enn fra 30 til 32.. De får ikke mer gjennomslagskraft med den økningen enn økning i gjennomslagskraft fra 30 til 32.. Så å bruke dette som mål på vinnere og tapere er ganske intetsigende.

    • Hei, Skjellerud!

      Du har helt rett i at 2 mandater er to stykker uansett hva man hadde fra før. Dog er det viktig å se at jeg skrev «den relative forskjellen». Det jeg forklarer her (men en dæsj humor) er hvordan det er vanskeligere for noen små enn noen store å få til det samme.

Legg igjen en kommentar

