PRINCE2 + Scrum = Sant <3


julepapir_1
Jeg har lenge vært overbevist om at priosjektstyringsrammeverket PRINCE2 kombinert med Scrum som smidig gjennomføringsmetodikk er optimalt for prosjektgjennomføring.

Bekreftelse #1: For ett års tid siden, fikk jeg høre om ITPP-sertifisering lansert av Metier og Promis, med fokus på PS 2000 Kontraktstandard, PRINCE2 som prosjektstyringsrammeverk og Scrum som smidig gjennomføringsmetodikk.

I siste medarbeidersamtale for et par uker siden fikk  jeg medhold av min personalleder for å ta en ITPP-sertifisering, så jeg har allerede startet med å lese meg opp på PRINCE2-2009. Første eksamen er i februar 2013, etterfulgt av noen workshops, mm. Fett!

Bekreftelse #2: Men Julegleden stopper ikke her! Vår alles kjære Direktoratet for Forvaltning og IKT (aka Difi) lanserte nettopp Prosjektveiviseren! Fantastisk!

Prosjektveiviseren er Difis anbefalte prosjektmodell for gjennomføring av digitaliseringsprosjekter i offentlige virksomheter.

Metodikken baserer seg på PRINCE2:

(…) er en tilpasning av PRINCE2® til IKT prosjekter i offentlige virksomheter i Norge. Dette innebærer blant annet at gjeldende felles offentlige føringer er tatt inn i rammeverket

Videre, beskrives bruken av Smidig (f.eks Scrum) i gjennomføringsfasene.

Gjennomføringsfasen kan være én eller flere leveranser («faser»). For en leveranse innebærer det at de strategier som ble utarbeidet i planleggingsfasen  (styringsdokumentasjonen),  legges til grunn for det som skal gjøres. I planleggingsfasen ble det redegjort for hva god styringsdokumentasjon for smidige prosjekter bør inneholde. I denne dokumentasjonen er dermed grunnlaget for smidig gjennomføring lagt, (…)

Altså, ser det ut som det er flere enn jeg som har sett hvordan disse to rammeverkene er dynamitt.

Les mer på: www.prosjektveiviseren.no

Legg igjen en kommentar

