Itsmf2012: høydepunkter fra gårsdagens topplederseminar


image

Her er oppsummeringen som ble presentert iåpningen av itsmf 2012:

Etablere en lærende organisasjon fokusert på kontinuerlig forbedring:
* CSI – gør stegvise forbedringer, ikke alt på en gang
* kontinuerlig forbedring må bli en del av daglig jobb
* Det er medarbeiderne selv som er ansvarlig for at endring skjer og at endring her blir varige

Siste punktet er et flott målbilde, men veien dit krever mye involvering av ledelsen. Spesielt siden endring er noe de fleste av oss liker dårlig.

IT-mål samsvarer med virksomhetens mål og IT bidrar til å skape verdi:
* IT må levere de tjenester som virksomheten trenger for å utvikle seg
* IT må bidra til å redusere risiko er virksomheten

Her må ledelsen, eller anne kunde, være flinke til å formidle sine ønsker og fremme et godt samarbeidsklima, fremfor å sette kalde krav.

Kultur:
* Feil vil alltid kunne skje, unngå å jakte på syndebukker, men benytt muligheten til å ta lærdom
* CSI – gør stegvise forbedringer, ikke alt på en gang
* Kultur for kontinuerlig læring må stimuleres av ledere

Godt fokus, men jeg mener at det er viktig å bemerke at man lærdommen er tilnærmet verdiløs inntil man tar i bruk erfaringen. Her er det mange som går i cella, og bruker «lesson learned» som en sovepute.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s