itSMF-konferansen 2012 dag 1: Lean workshop


Starten min på årets itSMF-konferanse er følgende workshop:

Denne gangen skal vi klare det! – Hvordan innføre en smidig leveranse gjennom ITIL Change management på en «Lean» måte

Jeg gleder meg over at bransjen har fått et mer Lean/Smidig fokus på ITSM-faget, med ITIL i teten, som er sterkt preget av vannfallsmodeller, bing-bang releases og andre monstruositeter.

Under innsjekkingen faller jeg for fristelsen å gå for en oppgradering av rommet mitt. Som eneste representant fra Computas AS her, føler jeg at litt luksus ikke kan skade. På egen regning, naturligvis.

Etter 6 år med deltakelse på itSMF, ser jeg mange kjente fjes. Ikke alle jeg kjenner personlig, men som jeg mest sannsynlig har sett her i gangene på Clarion Hotel Oslo Airport.

Vel fremme i workshop-lokalet, chatter jeg litt med Anne Kristine Næss, fra Promis. Promis har jo nettopp vært på Computas og presentert sin sertifisering ITPP – IT Project Professional, som ser på IT-prosjektleveranser som en kombinasjon av kontraktsinngåelse med PS2000, prosjektledelse alá PRINCE2, systemutvikling med Agile alá Scrum, og tjenesteforvaltning med inspirasjon av ITIL.

Workshop-en var fullbooket, og Anne kristine gikk i gang med presentasjonen av Scrum-fokuset. Så gikk vi raskt igang med den praktiske oppgaven. Jeg skulle ønske hun brukte litt mer tid på å forklare Scrum, da hovedparten av workshop-deltakerne jobber i linjeorganisasjonen, og har såvidt jeg kunne se lite kunnskap om smidige prosjekter.

Anne Kristine har en lett og ledig tone, og hun bruker mange artige og morsomme vendinger. Hun jobber som rådgiver og workshop-holder i sin daglige jobb på promis.

Hun deler gruppen inn i sektorer; de som jobber innen helse ble ett team, transport ble ett team, tele ble ett team og resten på ett team. Jeg ble med i sistnevnte. Dette var en god oppdeling.

Vi blir gitt et sett med problemstillinger i forskjellige faser av et fiktivt prosjekt, og hvert team skal skrive ned roller med tilhørende oppgaverfor hver fase. Til slutt fikk ett av teamene presentere sine svar, og de andre teamene spedde på med med roller og oppgaver som de mente var nødvendige.

Øvelsen var grei nok, og jeg fikk to konkrete tips til ting jeg skal ta med meg videre:

  • Fokus på gevinstrealisering, og hvordan jeg som CSI Manager kan bruke det for innsalg av SIP-er
  • Ha rollen kursansvarlig (egentlig Knowledge Manager) i et prosjekt for å sikre optimal bruk av leveransen.

Mulig at vi i Computas har kommet lenger i denne modningen, men jeg synes at koblingen Change Management og Lean var noe vag.

Legg igjen en kommentar

