Om Sosiale Medier og Dashboards


Det finnes et hav av dashboards der ute som hjelper deg med å samkjøre flere Sosiale Medier-kanaler inn i ett grensesnitt. Noen er myntet på privat bruk mens andre minner om Business Intelligence-verktøy.

Eksperimentet
Fra idag og frem til juli 2011 skal jeg bruke tid på å vurdere slike dashboards: Én til to uker på hver som konkluderes med en rapport jeg poster på denne bloggen. Jeg ønsker at du som leser engasjerer deg! Foreslå gjerne dashboards jeg skal vurdere, hjelp meg med å vurdere de, eller bare kommenter med dine synspunkter.

Vurderingskriterier
I denne artikkelen søker jeg å definere grunnlaget for vurderingen av slike SoMe-dashboards.

Her er et sett med momenter for å vurdere SoMe-dashboards.

Generelle kriterier

  • Design og brukervennlighet: Er den intuitiv? Er den innbydende?
  • Målgruppe: Hvem er målgruppen for løsningen? Er den tiltenkt personlig eller bruk i næringsliv?
  • Innovativitet: Hvor nytenkende er løsningen?
  • Prismodell: Er plattformen gratis? Har plattformen forskjellige abonnementtyper med tilhørende priser?
  • High-lights: Nevneverdige elementer som ikke faller inn under noen av de andre kategoriene.

Tekniske kriterier

  • Arbeidsflate: Web-basert, Desktop-applikasjon, støtte for smarttelefoner, pads og tabs?
  • Kanaler: Hvilke SoMe-kanaler er støttet?
  • Kontoer: Har løsningen mulighet for flere konti på samme SoMe-kanal?
  • Kampanjer: Kan man forhåndsdefinere en timeplan for utsendelser?
  • Monitorering og analyse: Kan løsningen måle og analysere resultatet av utsendelser og dialoger (mentions, likes, etc)?
  • Samarbeid: Har plattformen muligheter for å jobbe i team?

Listen må nok bearbeides litt slik at vi ender totalt på 4-5 kriterier.

Hva synes du?

3 thoughts on “Om Sosiale Medier og Dashboards

  1. Noen andre kriterier som kan være av interesse:

    * Muligheter for flere kontoer innen samme kanal, med felles og/eller individuelle oppdateringer
    * Muligheter for team samarbeid: kan man gi andre tilgang til alle eller et utvalg av kontoene?
    * Overvåkning av _mentions_, kommentarer, likes etc. (går kanskje under analyse?)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s